fredag 9 september 2011

Naturens skatter!

Visst är det gott med hallonsylt, lingonsylt, blåbärssaft, vinbärssaft m.m. Är man sugen kan man bara gå in på närmaste matbutik och köpa. MEN då får man ju alla konserveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel och konstiga e-ämnen på köpet. Jag har blivit lite rädd för alla dessa tillsatser och vad de eventuellt gör med våran hälsa. Därför har jag tänkt att göra så mycket jag kan själv utav det som finns i naturen, som faktiskt är gratis dessutom. I år har jag tyvärr inte hunnit att plocka några blåbär. Det bara regnade hela tiden när de var mogna och jag var ledig. Typiskt. Däremot hann jag plocka lite vildhallon och lingon. Så här har blivit både hallonsylt, lingonsylt och lingondricka. Det sistnämnda kan jag verkligen rekommendera. Så gott och nyttigt dessutom. Jag blev förvånad över hur enkelt det var att göra det. Det jobbigaste var nog plockandet om man har lite dålig rygg som jag har och för att inte tala om alla mygg som höll på att äta upp en. Fast envis som jag är, så planerar jag att plocka ännu mer lingon innan de tar slut. Ett bra ge bort tips är en flaska med hemmagjord lingondricka. Supergott för alla.



Mysigast är ju att hälla upp sylten på gamla syltburkar. Dessa fick jag ärva från min kära farmor. De kommer väl till nytta och funktionen är bättre än bäst. I framtiden ska jag göra iordning våran lilla jordkällare som finns på gården. Den behöver lite praktiska hyllor att ställa alla flaskor och burkar på. Så länge får jag förvara det i kylen, men det börjar ju bli lite trångt där.

Det var allt för idag. Ha det gott. Vi ses när vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar