onsdag 14 november 2012

Med gamla anor!

Hösten är här och mörkret med. Jag har faktiskt aldrig tyckt illa om höstmörkret, utan oftast känt en slags rofylldhet inombords. Att komma till ro tidigare om dagarna, tända ljus, brasan och bara få vara. Det är livskvalité för mig. Dessutom kan man nu börja ta tag lite i renovering och inredning inomhus, utan att ha dåligt samvete för att man inte är ute när det är ljust. Vi är oftast ute så länge solen är uppe och tränar våra kära hästar. Sen går vi in och sätter fart på brasorna, så att det blir en skön värme. Sen lagar vi middag i godan ro för att efteråt vila en liten stund efter en dags arbete med djuren. Under vilan brukar jag nästan alltid få idéer om något roligt pyssel, eller varför inte måla om ett rum, eller snickra ihop något kul.
 För någon vecka sen fick jag för mig att göra mitt eget soffbord. Det var så kul. Jag gick upp på tredje vind, där jag hittade en gammal dörr eller något utav tre gamla fina brädor som satt ihop. Jag sågade till rätt mått och efter det gick jag upp på logvinden. Där hittade jag en gammal bjälke som aldrig kommit till användning. Jag blev alldeles lyrisk, för jag mätte och det räckte precis till fyra ben. När jag fått på benen tyckte jag det såg lite trist ut undertill bordskivan. Då kom jag ihåg att jag sett några gamla lister som förr satt under fönsterna inne i huset. Jag offrade två sådana och det blev faktiskt jättefint. Jag målade såklart allt i vitt och slipade till lite i kanterna så att det skulle få den där slitna shabby chic looken. Nu känns vårt tv-rum mycket mysigare. Jag tänder ljus på bordet varje kväll och bara njuter och det roliga är att jag vet att vartenda detalj av bordet är gammalt (utom skruvarna då som håller ihop det...fy skäms på mig ).
Bordet är inte helt färdigt. Det ska så småningom läggas en gammal bräda under mot ribborna som en liten förvaringshylla.


 För att göra det där lilla extra, så satte jag dit gamla gamla spikhuvuden så att det ser ut som att det faktiskt är så här det sitter ihop, när det i själva verket är ihopskruvat underifrån.

Jag bara älskar sådana här ljuslyktor i "fattigmanssilver". Det blir ett så vackert sken av dem. Muggarna som står i bakgrunden fyndade jag på en second hand. Verkligen ett fynd tyckte jag som bara betalade 10kr för de =)

Detta är årets vinterkrans här hemma. Förra året hade jag en lingonkrans, men nu ville jag göra något annat. Finns så mycket kul att hitta i skogen och man behöver inte ha så mycket detaljer. Enkelt blir oftast det bästa.
 
Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar